Jak se dělá linoryt

Patří do grafických technik tisku z výšky stejně jako tisk z koláže. Tisková barva je totíž na povrchu vyryté matrice. Tou bývá nejčastěji lino. Pokud bychom použili dřevo jednalo by se o techniku dřevořezu či dřevoryty. Otištěná kresba bude mít jen jednu barvu a bude charakteristická strukturou rytí a jednoduchými plochami.

Nástroje (žlábková rydla) pro rytí matrice. Velmi kvalitní jsou i rydla zhotovená ze starých deštníků.
Ukázka rozpracované matrice. Ryje se do rubové strany lina, která je měkčí.

Otištěný dokončený linoryt. Podle pravidel se podepisuje vždy tužkou vpravo a pod levý roh se vpisuje údaj o počtu výtisků a pořadí tisku. Údaj 4/20 označuje čtvrtý výtisk z dvaceti. V umělecké praxi se každý takto označený výtisk pokládá za originál.

Galerie motýlů VI.A je ZDE

Při rytí je třeba dodržovat bezpečný způsob práce. Ryjeme od sebe, volná ruka přidržuje matrici mimo dosah rydla. Způsob rytí bude součástí výrazových prostředků. Je velmi důležité, jakým směrem a druhem rydla vyrýváme i pozdější bílou plochu. Je žádoucí využívat stopu rydla stejně, jako využíváme tahů štětce při malování plochy. Především ovšem nesmíme bezmyšlenkovitě obrývat černé (nevyryté) plochy.
Organizace při tisku linorytu. Sklo s tiskařskou barvou, přípravek pro navalování barvy grafickým válečkem a připravený lis. Způsob uspořádání jednotlivých prvků v lisu je na schematickém obrázku dole.
Schema tisku linorytu