Jak se dělá linoryt
Patří do grafických technik tisku z výšky stejně jako tisk z koláže. Tisková barva je totíž na povrchu vyryté matrice. Tou bývá nejčastěji lino. Pokud bychom použili dřevo jednalo by se o techniku dřevořezu či dřevoryty. Otištěná kresba bude mít jen jednu barvu a bude charakteristická strukturou rytí a jednoduchými plochami.
Nástroje (žlábková rydla) pro rytí matrice. Velmi kvalitní jsou i rydla zhotovená ze starých deštníků. | |
Ukázka rozpracované matrice. Ryje se do rubové strany lina, která je měkčí. | |
Otištěný dokončený linoryt. Podle pravidel se podepisuje vždy tužkou vpravo a pod levý roh se vpisuje údaj o počtu výtisků a pořadí tisku. Údaj 4/20 označuje čtvrtý výtisk z dvaceti. V umělecké praxi se každý takto označený výtisk pokládá za originál. Galerie motýlů VI.A je ZDE |
|
Při rytí je třeba dodržovat bezpečný způsob práce. Ryjeme od sebe, volná ruka přidržuje matrici mimo dosah rydla. Způsob rytí bude součástí výrazových prostředků. Je velmi důležité, jakým směrem a druhem rydla vyrýváme i pozdější bílou plochu. Je žádoucí využívat stopu rydla stejně, jako využíváme tahů štětce při malování plochy. Především ovšem nesmíme bezmyšlenkovitě obrývat černé (nevyryté) plochy. | |
Organizace při tisku linorytu. Sklo s tiskařskou barvou, přípravek pro navalování barvy grafickým válečkem a připravený lis. Způsob uspořádání jednotlivých prvků v lisu je na schematickém obrázku dole. | |
Schema tisku linorytu |