Prostor a barva v krajině
Hloubku prostoru v krajině vytváří kromě linií také barevnost. Již Leonardo da Vinci popisoval tak zvanou vzdušnou perspektivu. Směrem do dálky barvy modrají, stávají se méně výrazné (syté). Kontrast světelný i barevný se stává menší. To, co renesanční malíři poznávali a postupně uplatňovali ve svých krajinách, můžeme dobře vidět na fotografiích. Opravdu to vidíme?
V krajině často dělí prostor na několik částí. Většinou postačí tři, tak jako v tomto případě (pohled z Malého Javorníku). Červené linie vyznačují hlavní části popředí, zelené střední plán, modré pozadí a oblohu s mraky. Rozdělení je hrubé a někdo jiný by jej třeba určil jinak.
|
Popředí - přední plán. Na obrazech představuje místo, které má největší kontrast a výraznou barevnost dosud bez modrého nádechu. Vše je jasně a přesně čitelné.
|
Střední plán. Strom představuje svorník mezi oblohou a zemí. Fotografové vyhledávají takové prvky v krajině, aby se nerozpadla na jednotlivé části. Malíři si je vytváří, domalovávají. |
Krajina s popředím a pozadím. Střední plán je vynechán.
|
A. Frydrychová, VI. B: Krajina. Práce na téma Barva a předměty v krajině. Akvarel a tužka. |
Kapitoly o krajině můžeme najít v učebnici Obrazárna v hlavě č. 4. Můžete si ji zapůjčit v hodině výtvarné výchovy.